ANTON VAN WILDERODE

ANTON VAN WILDERODE (WILFRIED PAS)

Op de hoek van de Collegestraat zien we het zijportaal van de kerk, aanpalend aan  het klooster van de paters Recolletten, die in 1646 uit Hulst werden verjaagd. De Recollettenkerk is gebouwd in barokstijl en voltooid in 1696. Later werd hier het Sint-Jozef-Klein-Seminarie ondergebracht. In de volksmond spreekt men van ‘het College’ en ‘de Collegekerk’.

Hier staat het bronzen beeld van de bekende priester-dichter en schrijver Anton van Wilderode (pseudoniem Cyriel Coupé, 1918-1998).  Als leraar in dit college oefent hij een niet te onderschatten invloed uit op generaties intellectuelen uit onze regio en ver daarbuiten. Als vertaler van Vergilius, als dichter, schrijver, spreker, medewerker aan de IJzerbedevaarten en aan de schoolradio is hij een markante persoonlijkheid binnen het Nederlandstalig cultuurlandschap. Anton Van Wilderode overlijdt tijdens het ontwerpen van het beeld.

De beeldhouwer toont de dichter zittend aan zijn schrijftafel. Hij kijkt ietwat dromerig maar toch met een scherpe blik in de richting van de markt. In de linkerhand houdt hij zijn onafscheidelijk sigaartje. Anton van Wilderode wordt herkenbaar geportretteerd als een intelligent en gevoelig man. De beeldhouwer ontmoet de schrijver slechts één keer tijdens zijn laatste levensjaar. Voor de verdere uitvoering van het beeld dient hij zich te beroepen op fotomateriaal. Beeldhouwer Wilfried Pas heeft een nieuwe techniek aangewend bij het realiseren van zijn beelden. Door gebruik te maken van siliconen wordt de gietvorm veel flexibeler. Het resultaat lijkt een schets in klei te zijn, zodat men bijna vergeet dat dit levensechte portret in brons is gegoten. De figuur rust op een soort ruwe rotsformatie en vormt daarmee één geheel. Zo krijgt deze eerder klassieke voorstelling een verrassend moderne allure. Het contrast tussen ruwe en afgewerkte bronspartijen maakt het werk zeer expressief en specifiek herkenbaar.

  

PAS Wilfried (1940-2017)

Wilfried Pas volgt een opleiding aan Sint-Lucas te Brussel, aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen en aan het Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten, waar hij professor beeldhouwkunst wordt. In 1966 wint hij de Prijs ‘Berthe Art’ en in 1984 de ‘Eugène Baieprijs’. Hij werkt samen met Fred Bervoets, Walter Goossens en Jan Cox en vormt met hen de kern van de galerij De Zwarte Panter in Antwerpen. Wilfried Pas is aanvankelijk werkzaam als tekenaar, etser en zeefdrukker. Met zijn expositie van bronzen beelden in 1972 verrast hij de kunstliefhebbers met een bizarre reeks vreemde wezens. Sinds 1992 maakt hij standbeelden van Vlaamse auteurs, o.m. van Willem Elsschot, Paul van Ostaijen, Herman Teirlinck, Karel Van de Woestijne, Gerard Walschap en Julien Schoenaerts; in 1999 een beeld van koning Boudewijn op de Antwerpse linkeroever en in 2013  een beeld van koning Albert II en koningin Paola.

 

Kunst in de Stad, 12 december 1998