HET WOORD

HET WOORD (IDEL IANCHELEVICI)

We kunnen er niet aan voorbij! Onze aandacht wordt getrokken door een van de meest bekende stadsgezichten van Sint-Niklaas: het grote beeld ‘Het Woord’ met op de achtergrond de torens van het belfort van het stadhuis en de Onze-Lieve-Vrouwekerk.
Sinds 1988 wordt de Grote Markt gedomineerd door het monumentale beeld ‘Het Woord’. Hoog op een sokkel staat de rijzige figuur van een man. Met opgeheven hoofd kijkt hij over de stad. Zijn houding is plechtig. De plooien van de gedrapeerde mantel contrasteren met de gladde huid aan de rugzijde.
Het beeld heeft meerdere betekenissen. Tijdens de Expo ‘58 in Brussel stond het nabij het paviljoen van de burgerlijke bouwkunde onder de naam ‘Hommage au génie humain’. Nadien is het herdoopt tot ‘Le Verbe’ of ‘Het Woord’ met een duidelijke verwijzing naar de aanzet van het evangelie van Johannes. De kunstenaar zocht een studentenstad en vond in de Wase hoofdstad een geschikte locatie. Volgens zijn wens is het beeld op een sokkel van vijf meter hoog geplaatst op het zuidelijke punt van het marktplein. Sindsdien kan men het centrum van Sint-Niklaas niet meer indenken zonder deze imposante gestalte.

Het beeld is door de kunstenaar geboetseerd op de klassieke manier. Kunst in de Stad vond in Milaan een gespecialiseerde bronsgieter, die het in drie afzonderlijke stukken heeft gegoten. Die zijn geassembleerd tot één geheel en zo is het bronzen beeld naar Sint-Niklaas overgebracht. Het bronzen beeld is vijf meter hoog en weegt twee ton.

 

IANCHELEVICI Idel (1909-1994)
Idel Ianchelivici is een Belgische beeldhouwer van Roemeense afkomst. In 1928 verlaat hij zijn geboorteland en vervolmaakt zijn studie aan de academie van Luik. In 1933 : Eerste prijs beeldhouwen aan de Académie des Beaux-Arts de la Ville te Luik. In dat jaar trouwt hij met de Belgische Elisabeth Frenay en verhuist naar Brussel. Als Jood moet hij onderduiken tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hij was bevriend met en sterk beïnvloed door een van onze grote sociale denkers, August Vermeylen. Hij vestigt zich vanaf 1950 in Frankrijk. In musea gewijd aan Ianchelevici te La Louvière en te Maisons-Laffitte (Frankrijk) kan men zijn creaties bewonderen.

 

 

Kunst in de Stad - 25 juni 1988