DE BARING

DE BARING (KAREL AUBROECK)

Wij keren op onze stappen terug en vervolgen onze weg in de Moerlandstraat tot het kruispunt met de Hospitaalstraat. Hier rijst een groot cilindervormig gebouw in natuursteen op. Het is de aula van KaHo Sint-Lieven, een hogeschool met professionele bacheloropleidingen, waaronder verpleeg- en vroedkunde. Op de hoek staat het grote beeld ‘De Baring’.

Volslanke vrouwenfiguren zijn de geliefkoosde modellen voor beeldhouwer Karel Aubroeck. ‘De Baring’ is een ode aan de vruchtbaarheid en aan de beloftevolle toekomst van de mensheid bij iedere nieuwe geboorte. De kunst van Aubroeck doet denken aan het Duitse expressionisme door de kracht die zijn forse beelden uitstralen.

Het kunstwerk moet niet alleen een boodschap weergeven. De kunstenaar legt zichzelf hoge eisen op en streeft naar een perfecte vormgeving. Dit beeld is duidelijk ontworpen voor de open ruimte. De expressieve houding en alle details in de vormgeving wijzen daarop.

De kunstenaar ontwerpt trouwens ook huizen. In 1924 wordt Karel Aubroecks landhuis ‘De Uil’ in de Fonteinstraat te Temse gerealiseerd naar plannen van Aubroeck zelf. Het is een woning in art-decostijl. De woning met galerij en ateliers wordt tussen 1924 en 1938 stelselmatig uitgebreid in functie van grote bestellingen als het IJzermonument te Diksmuide en het Koning Albertmonument te Nieuwpoort. Een groot deel van deze uitbreidingen, zoals het metselwerk en het gieten van beton, doet Aubroeck naar eigen zeggen zelf. Ook de figuren uit de oorspronkelijke houten voordeur: de uil, de fontein en Sinte-Amelberga zijn door de kunstenaar gesculpteerd. De huidige eigenaars-zaakvoerders: designers Roger Liekens en Mark Massa (2002), renoveren het huis met respect voor het verleden en laten de tuin heraanleggen door bloembinder Daniël Ost uit Sint- Niklaas.

AUBROECK Karel (1884-1986)
Karel Aubroeck behoort tot de belangrijkste Vlaamse beeldhouwers van de 20ste eeuw. Opleiding aan de academie van Temse. Nadien opleiding tot houtsnijder in Mechelen. In 1914 krijgt hij een gouden medaille voor tekenen naar levend model. Na 1918 volgt hij lessen aan de academie van Mechelen. Aubroeck werkt vooral in expressionistische stijl, gekenmerkt door een gesloten karakter. Wordt in 1922 lid van de Wase Kunstkring, waarbij hij als exposant debuteert. Neemt tussen 1922 en 1968 deel aan tentoonstellingen van de Wase Kunstkring en aan vier Biënnales in het Middelheimmuseum. Is eveneens voorzitter van de Koninklijke Vlaamse Academie.

 

 

 

 

Kunst in de Stad, 15 september 2001