Maria Middelares (Karel Aubroeck)

30. MARIA MIDDELARES (Karel Aubroeck)

Vlak voor de hoofdingang van het AZ Nikolaas staat het grote beeld ‘Maria Middelares’.

De titel van dit beeld uit 1932 verwijst naar de vroegere benaming van het katholieke ziekenhuis Maria Middelares, dat nu deel uitmaakt van AZ Nikolaas. Het is gemaakt door kunstenaar Karel Aubroeck uit Temse. Als frontsoldaat maakt hij kennis met de verschrikkingen van de Grote Oorlog (1914-1918). Aubroeck is een gevoelig mens maar ook een bevlogen idealist. Uit deze combinatie groeit het expressionistisch werk van de kunstenaar.

In het katholieke geloof is het middelaarschap van Maria de uitdrukking van haar unieke verbondenheid met de goddelijke zoon Jezus. De kunstenaar toont hier niet een evangelische Maria. Eerder gaat het hier om een meer menselijke versie: een robuuste vrouw die zich, ondanks de neergeslagen ogen, van haar aanwezigheid in deze wereld bewust is. De plooien van haar kleed en de waardige houding verlenen haar evenwel de status van een klassieke godin. Het kind ligt niet vertederd in haar armen maar zit triomfantelijk, gespierd en krachtig op haar schouder.

Oorspronkelijk is Aubroeck houtsnijder in de meubelindustrie. De versieringen die hij op zijn beelden aanbrengt, verwijzen hiernaar. Hij boetseert in klei, kapt in steen en hout. Door zijn grote kennis van het materiaal hout heeft hij ongeëvenaarde meesterwerken gemaakt zoals ‘de Wekroep’ in de Vredeszaal van het stadhuis. Hij legt zich toe op de monumentale, constructivistische beeldhouwkunst en ontpopt zich tot een van onze grootste beeldhouwers van monumentale openluchtbeeldhouwwerken. In deze specialiteit moet hij rekening houden met perspectief en het afbreken van vormen door afstand en belichting. De beeldhouwer is hiervan uitstekend op de hoogte.
De uitstraling van Aubroeck gaat ver buiten het Waasland. Van zijn hand zijn o.m. het standbeeld van koning Albert I in het oorlogsmonument te Nieuwpoort en de vier beelden aan de Paxpoort van het IJzermonument in Diksmuide uit 1930. Bij de uitvoering hiervan verloor hij zijn linkeroog door wegspringende schilfers.
Op de wereldtentoonstelling van 1935 te Brussel exposeert hij het meer dan levensgrote beeld ‘Vrouw met Lier’ en op de wereldtentoonstelling van 1937 in Parijs het mahoniehouten beeld ‘Bescherming’ of ‘Angst’.

AUBROECK Karel (1884-1986)
Karel Aubroeck behoort tot de belangrijkste Vlaamse beeldhouwers van de 20ste eeuw. Opleiding aan de academie van Temse. Nadien opleiding tot houtsnijder in Mechelen. In 1914 krijgt hij een gouden medaille voor tekenen naar levend model. Na 1918 volgt hij lessen aan de Academie van Mechelen. Aubroeck werkt vooral in expressionistische stijl, gekenmerkt door een gesloten karakter. Wordt in 1922 lid van de Wase Kunstkring, waarbij hij als exposant debuteert. Neemt tussen 1922 en 1968 deel aan tentoonstellingen van de Wase Kunstkring en aan vier Biënnales in het Middelheimmuseum. Is eveneens voorzitter van de Koninklijke Vlaamse Academie.

2008