VERBONDENHEID

VERBONDENHEID (WERNER HEYNDRICKX)

We keren op onze stappen terug tot aan het kruispunt aan het park, steken over en nemen daar het voetpad rechtdoor in de richting van de site van AZ Nikolaas aan de Moerlandstraat.

In het perkje links, aan het voetgangerswegje, voor de gebouwen van het ziekenhuis,  bevindt zich een hoopvol werk van de Sint-Niklase beeldhouwer, Werner Heyndrickx, genaamd ‘Verbondenheid’. Zijn figuren duiken als het ware op uit de grond, niet als individu maar als mensen die in solidariteit intens met elkaar verbonden zijn.

De kunstenaar maakt als kind de Grote Oorlog (1914-1918) mee. Mensen van zijn generatie weten dat de grond in Vlaanderen doordrenkt is met het bloed van ontelbare onschuldige jonge mannen. Als gevoelig kunstenaar drukt hij in zijn jeugdwerken zijn heftig protest uit tegen deze slachting.

Deze beeldengroep is ontworpen door een begaafd kunstenaar, wiens vader steenkapper is. Er gaat een sterke kracht uit van het compacte, bijna monolithisch concept, een typisch vormkenmerk van de kunstenaar.

Dit beeld is echter nooit in steen uitgevoerd. Kunst in de Stad ontdekt het originele plaasteren model in het atelier van de kunstenaar onder een stort van puin. Om elke afdruk van de hand van de kunstenaar te bewaren, wordt in samenwerking met AZ Nikolaas besloten om het beeld toch in brons te laten gieten.

 

HEYNDRICKX Werner (1909 – 1986)

 

Werner Heyndrickx is een beeldhouwer van portretten en figuren.  Zijn vader, Jozef Heyndrickx, was steenkapper.  Opleiding aan de academies van Sint-Niklaas en Antwerpen en aan het Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten te Antwerpen in het atelier van Ernest Wijnants.  Leraar beeldhouwen aan de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten te Sint-Niklaas en aan het Hoger Instituut te Antwerpen.

Het atelier van Werner Heyndrickx was gelegen vlak bij het kerkhof van Tereken.  Voor het bronsgieten deed hij beroep op een vaste bronsgieter, Achiel Vindevogel, in Zwijnaarde.  Hij hechtte ook veel belang aan de patina van een beeld.

Vooral in zijn vroege werken is duidelijk de invloed zichtbaar van zijn leraars, Arthur Dupon en zeker van Ernest Wijnants: in de monumentaliteit en in de herleiding van een beeld tot een aantal gestileerde vlakken.  Deze eerder synthetiserende stijl is te herkennen in de sobere apostelbeelden die Werner Heyndrickx maakte voor de Christus Koningkerk te Sint-Niklaas.  Al zijn de hoofden, de handen en de voeten met precisie en detaillering uitgewerkt, de verticale plooien zijn gestileerde vlakken.  In de beelden  ‘Contemplatie’ en ‘Familie’ is deze stilering eveneens duidelijk.

De portretten van Werner Heyndrickx getuigen van een scherpe waarneming.  Zij zijn het resultaat van een blijvend zoeken naar een trefzekere gelijkenis en het karakter van de geportretteerde.

Hij nam deel aan heel wat tentoonstellingen in binnen- en buitenland: te Antwerpen, Gent, Luik, Namen, Parijs, Praag en Bratislava. Prijzen: de ‘Godecharleprijs’, de ‘Van Leriusprijs’, de ‘Prijs Doutrelon de Try’ en de ‘Prijs van de Provincie Oost-Vlaanderen voor Beeldhouwkunst’.

Kunst in de Stad toont van Werner Heyndrickx een vijftiental werken.

 

Kunst in de Stad, 24 september 2009