BUSTE HENRI DE LOVINFOSSE (WERNER HEYNDRICKX)
(Luik in 1897 -1977) Gehuwd met Fernande Roos, de dochter van Alexis Roos. Ze kregen 3 kinderen.
Hij wordt aangeduid als “nijveraar” wat voor de streek betekent dat hij fabrikant was. Hij richtte in 1925 in Opwijk de firma Manta (Spaans voor deken) op en verhuisde de zetel in 1930 naar Waasmunster en breidde de producten uit met een topdeken: Sole Mio.
De Manta stelde in 1954 1200 arbeiders en bedienden te werk en leverde goederen in 106 landen over de 5 continenten. Er was een sociale en medische dienst. Er was een bibliotheek voor de personeelsleden en bij een huwelijk kreeg het koppel een “Sole Mio” cadeau. Hij sponsorde Voetbalclub FC Sparta en de Koninklijke Harmonie Sinte-Cecila.
Na de oorlog werd Henri de voorzitter van de kerkfabriek van centrum Waasmunster en schonk in 1952 twee nieuwe klokken die nog altijd luiden. De Manta in 1987 uiteindelijk sluiten.
De familie de Lovinfosse, met Henri op kop, heeft veel bijgedragen aan de welvaart van de Waasmunsters bevolking en onmiddellijke omgeving.
In deze korte beschrijving zien we wel een man naar voren komen die zowel cultureel als sociaal bewogen was.
Met dank aan de Heemkundige Kring Waasmunster voor de info
HEYNDRICKX Werner (1909 – 1986)
Werner Heyndrickx is een beeldhouwer van portretten en figuren. Zijn vader, Jozef Heyndrickx, was steenkapper. Opleiding aan de academies van Sint-Niklaas en Antwerpen en aan het Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten te Antwerpen in het atelier van Ernest Wijnants. Leraar beeldhouwen aan de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten te Sint-Niklaas en aan het Hoger Instituut te Antwerpen.
Het atelier van Werner Heyndrickx was gelegen vlak bij het kerkhof van Tereken. Voor het bronsgieten deed hij beroep op een vaste bronsgieter, Achiel Vindevogel, in Zwijnaarde. Hij hechtte ook veel belang aan de patina van een beeld.
Vooral in zijn vroege werken is duidelijk de invloed zichtbaar van zijn leraars, Arthur Dupon en zeker van Ernest Wijnants: in de monumentaliteit en in de herleiding van een beeld tot een aantal gestileerde vlakken. Deze eerder synthetiserende stijl is te herkennen in de sobere apostelbeelden die Werner Heyndrickx maakte voor de Christus Koningkerk te Sint-Niklaas. Al zijn de hoofden, de handen en de voeten met precisie en detaillering uitgewerkt, de verticale plooien zijn gestileerde vlakken. In de beelden ‘Contemplatie’ en ‘Familie’ is deze stilering eveneens duidelijk.
De portretten van Werner Heyndrickx getuigen van een scherpe waarneming. Zij zijn het resultaat van een blijvend zoeken naar een trefzekere gelijkenis en het karakter van de geportretteerde.
Hij nam deel aan heel wat tentoonstellingen in binnen- en buitenland: te Antwerpen, Gent, Luik, Namen, Parijs, Praag en Bratislava. Prijzen: de ‘Godecharleprijs’, de ‘Van Leriusprijs’, de ‘Prijs Doutrelon de Try’ en de ‘Prijs van de Provincie Oost-Vlaanderen voor Beeldhouwkunst’.
Kunst in de Stad toont van Werner Heyndrickx een vijftiental werken.
Kunst in de Stad, 24 april 2010